Halong Bay en Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Halong Bay en Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Hoi An

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 April 2009 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

Dinsdagochtend om 8 uur zijn we met een busje richting Ha Long Bay vertrokken. Op onze reisbeschrijving was het onduidelijk naar welk hotel wij zouden gaan na deze trip, dus hadden we al onze spullen meegenomen. Je had al die Duitsers moeten zien kijken (gemiddelde geboortejaar begon met 194..). De busrit duurde ongeveer 3 uur. Tussendoor zijn we nog bij een vreselijk toeristisch stopover punt gestopt. Wat een walgelijke souvenirs kon je daar kopen zeg.

In Ha Long City aangekomen hebben we even moeten wachten op een klein bootje dat ons naar onze Jonk kon brengen. Helaas was het weer niet helder, sterker nog het lijkt hier wel Nederland met het gemiezer. Op de Jonk aangekomen werd ons een heel fijn kamertje beneden het dek aangewezen (ja hoor, Marthe liet haar tas tillen :D). Nadat we ons hadden geinstalleerd in de kamer kregen we boven een megalunch (9 gangen, geen grapje) . Nou mam je kun trots op me zijn. We hebben garnalen, krab, schelpen, inktvis en nog veel meer soorten vis gegeten. Aangezien Marthe en ik allebei geen viseters zijn was dit een hele prestatie. Het staat ook zo lullig als je alle borden vol laat staan (niet dat de Duitse vrouwen daar moeite mee hadden). Na de lunch zijn we bij een grote grot uitgestapt. Deze had 3 kamers. Echt super mooi. Natuurlijk staat ook dit op de World Heritage lijst van de UNESCO (tjah, wat niet meer tegenwoordig). ‘s Avonds volgde weer een 9 gangen diner met voornamelijk vis. Na het avondeten hebben we geprobeerd zelf een inktvis te vangen. Lachen! Het was natuurlijk gewoon een atractie om domme toeristen te vermaken. Helaas hebben wij natuurlijk weer eens niets gevangen :S

‘s Ochtends veel te vroeg (7.15) stond er een ontbijt op ons te wachten (dit keer weinig vis). Na het ontbijt zijn we nog een ander soort grot ingegaan. Hier zagen we macaque aapjes. Om half 11 hadden we alweer een lunch (iets kleiner maar met grotere garnalen). Er was de vorige avond nog een leuk Engels stel aan boord gekomen die wel bij ons durfde te komen zitten. Met hen hebben we ons de laatste paar uren vermaakt. Tegen een uur of 12 zijn we weer aan wal gegaan en zijn we met het busje terug gereden naar Hanoi. En raad eens waar we tussendoor hebben gestopt? Terug in ons oude vertrouwde Queen Travel Hotel hebben we onze mail gecheckt en hebben we ff bijgeslapen. ‘s Avonds hebben we bij een vegetarisch restaurant gegeten en zijn we daarna op zoek gegaan naar een leuk kroegje. Deze hebben we gevonden bij Lucky! Een mooi terras boven, waarbij je uitzicht had over de straat. Na een heerlijk cocktailtje en voor Marthe Hanoi Beer zijn we terug gegaan naar ons hotel en zijn we heerlijk ons ‘warme’ bedje ingekropen.

Vanochtend hebben we het rustig aan gedaan. Daarna zijn we met een cyclo naar het mausoleum gegaan waar Ho Chi Minh opgebaard ligt. Helaas was deze al bijna gesloten en besloten wij om naar het museum van Ho Chi Minh te gaan. De historie van die man en van Vietnam blijft ons verwarren. Ho Chi Minh, een communist wordt president van de democratische republiek Vietnam en nu is het een socialistische republiek. Hmm, hoe is dat mogelijk. Wij het navragen. Na 10 mensen die geen Engels spraken eindelijk iemand gevonden. Democratie betekent volgens hem in Vietnam iets anders dan in Nederland. Ja,ja, duidelijk. Niet dus.
Na het museum zijn we met een cyclo terug gegaan om te lunchen in de wijk old Quarter. Daarna zijn we met een cyclo, in de hozende regen, weer richting het mausoleum gegaan. Men had gezegd dat het tegen 2 uur weer open ging. Helaas was dit alleen het gedeelte waar meneer had gewoond. Het andere gedeelte was alleen ‘s ochtends open en hebben we dus helaas gemist. Op de terugweg regende het zo hard dat er geen cyclo’s te vinden waren. We zijn uit nood dus maar in een taxi gestapt en dat hebben we geweten ook. We zijn onwijs afgezet. Dat hadden we natuurlijk wel door, maar boos worden hielp dus absoluut niet. ‘s Avonds hebben we nog heerlijk in onze stamkroeg lucky een aantal cocktailtjes gedronken. We hebben nog even gesproken met 2 Nlers met een mega accent (uit Leiden). Erg grappig.

Vanochtend zijn we met een taxi (dit keer wel de goede prijs) naar het vliegveld gereden om naar Danang te vliegen (1 uur). We verblijven nu in een heerlijk hotel, met zwembad, in Hoi An. Morgen gaan we een Vietnamese kookcursus doen. De ingredienten gaan we ook zelf op de markt kopen! We hebben er zin in! Zondag gaan we naar My Son en op Maandag vliegen we door naar Ho Chi Minh City.

Groeten uit een warmer Hoi An!!!

Ingrid

• 03 April 2009 - 12:03

Mamma:

Oh, wat was ik graag bij jullie geweest op die Jonk! Lekker vis eten!!
    Wie weet doe ik het nog wel een keer!
    Volgens mij vermaken jullie je wel! Mooie foto's ook weer!
    Nog een gezellige tijd daar in Hoi An. En My Son schijnt de moeite waard te zijn!
    Liefs en de groetjes Mamma XXX

Liefs,

Marieke

• 03 April 2009 - 14:29

OPA VL:

Hoi Ingrid, weer prachtige verhalen en belevenissen. Je lust nu zeker wel vis als ik al die lekkere vis zie loopt het water in mijn mond.Wij hebben vandaag prachtig weer meer dan 20 graden en erg droog we kunnen inmiddels hie al wel weer wat regen gebruiken de tuin is al weer erg droog.Maar wat een heel ander leven en de foto's spreken voor zichzelf nog veel plezier en tot het volgende bericht. Liefs ook namens Oma. Opa

• 03 April 2009 - 15:16

Jj:

Goed opletten bij de cursus verwacht het een keer te proeven in Patent.

• 03 April 2009 - 18:58

Nicolette:

Wauw!!! Wat mooi!

• 03 April 2009 - 19:02

Linda:

Wat maak je weer heel wat mee!
    Zelfs een Vietnamese maaltijd koken! wat een uitdaging! Doe je best!
    Hoe warm is het daar nu bij jou?? Hier was het vandaag prachtig weer en ik heb er van genoten.
    Groetjes vanuit hier. XX

• 04 April 2009 - 10:54

Petra:

Hoe was je kookcursus??
    Had nooit gedacht dat jij dat zou gaan doen!
    Was het lekker?? Toch niet weer vis? ;-)
    Leuk he, in allerlei landen rondneuzen. Zo kom je nog eens ergens! Hoe is het weer nu? Hier laat de zon zich helaas niet meer zien!
    Geniet maar van Vietnam!
    XXX

• 05 April 2009 - 07:44

Lianne:

Ziet er allemaal weer indrukwekkend uit. Die Bay lijkt wel op de Milford Sounds in Nieuw Zeeland. Als vis- liefhebber loopt het water uit mijn mond. Ook oesters gegeten?

Liefs Lianne

• 05 April 2009 - 18:12

Papa:

Hallo Ingrid,

Qua vis eten kunnen we elkaar meestal de hand geven. Ik ben dit weekend echter met Hans Ebenau naar Amsterdam geweest. In een echt Hollands (veel Delfts Blauw en tal van hutspotten) restaurant gegeten.Als vooraf een Nederlandse visschotel gegeten: forel, makreel, paling, garnalen, zalm... Niet erg oosters, maar wel lekker!

Fijn dat je het naar de zin hebt. Het weer helpt ons minder jaloers te zijn. Vanmiddag lekker een poos buiten in de zon gezeten.

Liefs Papa

• 06 April 2009 - 09:04

Deirdre:

Mooie foto's weer!
    Leuk om te lezen wat je allemaal voor leuke dingen doet!

• 06 April 2009 - 17:48

Suzanne:

Alles goed daar aan de andere kant van de wereld?
    Wat ga je in HCMC en op de Mekong rivier doen??
    Ik volg je hoor!
    Veel plezier.
    XXX

• 07 April 2009 - 11:24

Liesbeth:

Hoi allebei,
    Zijn jullie heelhuids aangekomen in HCMC?
    Wat zijn jullie plannen voor de komende dagen?
    In ieder geval genieten van de cultuur, natuur, zon en de omgeving!
    Veel gezelligheid!

• 08 April 2009 - 14:29

Annemiek:

He Ingrid. Ziet er goed uit allemaal! Geniet nog even lekker. Groetjes uit het mooie Oosterbeek. P.s. Carina was hier gisteren!