Gledilegt Nytt Ar - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Gledilegt Nytt Ar - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Gledilegt Nytt Ar

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Januari 2013 | IJsland, Hveragerði

Hallo allemaal,

7 dagen om een land te verkennen is natuurlijk erg kort. Daarom hadden we besloten om alleen de zuid-west IJsland te bekijken. Daarom vertrokken we na 1 nacht en een ochtend/middag Reykjavik met de monster truck.

Onze route liep naar het stadje Reykholt Borgarfiroi, 8 huizen en een kerk. Ons hotelletje lag hier nog 10 km vandaan. Lekker in de middle of nowhere. Natuurlijk kwamen we hier in het donker aan (het is maar 4 uur licht op een dag). Er bleken maar 2 andere gasten in ons hotelletje te zitten, allebei Nederlanders. Aangezien er geen restaurant in het dorp was, besloten we in het hotel te eten. Je kunt zeggen wat je wilt, maar die IJslanders kunnen koken!

Het Reykholtsdal is een perfecte plaats om het noorderlicht te zien en de verwachtingen waren niet slecht. Maar helaas hebben we dit groene licht nog steeds niet gezien.

Onze eerste stop op oudejaarsdag waren de Hraunfossar watervallen, op maar 10 minuutjes rijden van het hotel. Een fantastisch gezicht dat helder blauwe water dat onder het besneeuwde lavagesteente uit kwam. Na het bezoek aan de waterval zijn we doorgereden naar Bifrost, een klein plaatsje met een universiteit, waar wij de hoop hadden om een koffietentje te vinden. Maar helaas. Op oudejaarsdag zijn alle cafeetjes dicht! Wel was de supermarkt open waar je koffie kon krijgen, zelf je koekjes kon kopen en daarna dit nuttigen aan een tweetal tafeltjes die er stonden. We deden meteen wat inkopen voor die avond. We hadden van de hoteleigenaar gehoord dat we die nacht met 6 Nederlanders oud en nieuw zouden gaan vieren. Na de koffie reden we door naar een krater. Net als de dag ervoor woei het hard. Iets te hard om de krater te beklimmen, maar we besloten toch een poging te wagen. Halverwege woeien we letterlijk bijna van het zeer ijzige pad af en besloten we dat het te gevaarlijk was om verder te gaan.

Na dit avontuur zijn we richting Deildartunguhver gegaan. Het IJslandse woord hver betekent warme bron, en deze ligt ligt naast de boerderij Deildartunga, vandaar de naam. Deildartunguhver is een gebied waar kokend water, dat naar rotte eieren (lees: zwavel) ruikt, uit de grond komt. Het is qua volume de grootste heetwaterbron van Europa en hij produceert 180 liter water per seconde met een temperatuur van bijna 100°C. In de namiddag zijn we op zoek gegaan naar een hot tub, maar helaas zonder positief resultaat. Dus besloten we om een bezoek te brengen aan Borganes. Helaas was het al 3 uur toen we daar aankwamen en was alles al gesloten en besloten we terug te naar Reykholt.

Ons diner die avond bestond uit Rudolf (lees rendier). Dat had ik nog nooit gegeten, maar ik moet zeggen dat het zeer in de smaak viel. Met z’n zessen hebben we de tafels aan elkaar geschoven en met z’n allen van deze heerlijk maaltijd genoten. Na het eten kwam de eigenaar van het hotel met eigengemaakte rabarberwijn aanzetten. Om eerlijk te zijn smaakte dit best lekker! Vervolgens kwamen de flessen port, wijn, whisky en champagne uit de kamers en zelfs in IJsland waren er oliebollen. De avond was gezellig en om 12 uur werd de champagnefles geopend. Er was zelfs wat vuurwerk in de verte te zien. Helaas was er geen noorderlicht te zien, wat de kans op dit mooie fenomeen te zien deze vakantie enorm verkleind.

Op nieuwjaarsdag zijn we vroeg vertrokken (lees 10 uur), omdat we een redelijk eind moesten rijden om de bezienswaardigheden die we wilden zien te bekijken bij daglicht. Al onze stops lagen op de Golden Circle en zoals de naam al doet vermoeden waren het echt hoogtepunten van onze reis tot nu toe. De eerste stop was Þingvellir, dit is een van de drie nationale parken in IJsland. Het gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse (ten noordwesten van de kloof) en het Europese (ten zuidoosten van de vlakte) continent, met de vlakte zelf als scheiding. Op deze plaats drijft IJsland door tektonische bewegingen schoksgewijs met een gemiddelde snelheid van 1 à 2 cm per jaar uit elkaar. Doordat de platen van elkaar afschuiven ontstaan er grote kloven in de bodem. Op de vlakte konden we genieten van een mooie zonsopgang, of was het alweer zonsondergang, zien. Daarna reden we verder om 2 geisers te zien. Van Geysir is het alom bekende woord geiser afkomstig. Geysir is afgeleid van het IJslandse werkwoord að gjósa, dat zoiets als spuiten of (op)borrelen betekent. De Geysir ligt in een geothermisch zeer actief gebied in het Haukadalur. Deze geiser ‘ontploft’ na de aardbeving in 2000 2 a 3 keer per dag en spuit dan wel 80m hoog. Helaas hadden wij niet het genoegen om dit te zien. Naast Geysir was er ook nog de Strokkur. Deze geiser spuit iedere 6 minuten. Na de geisers zijn we doorgereden naar Gullfoss, een waterval in een canyon van de Hvitá (witte rivier). Het water valt in twee trappen, die min of meer haaks op elkaar staan, 32 meter naar beneden in een kloof die ook weer geheel haaks op de tweede trap staat. Het is echt fantastische waterval die grotendeels bevroren was. Wat moet dat een verschil zijn met ’s zomers.

Bij schemer zijn we doorgereden naar ons hotel waar we in totaal 2 nachten zouden verblijven. Een leuk klein hotel met kamers op verschillende plaatsen. Ook, enorm naar, 2 hot tubs met een uitzicht over de besneeuwde bergen en het geluid van een kabbelend riviertje op de achtergrond. Buiten is het -5, maar in de hot tub is het 38 graden en dan een wijntje erbij en dan kun je je wel voorstellen hoe heerlijk dat moet zijn.

Vandaag zijn we op de sneeuwscooters de gletsjer op geweest. Meer daarover in het volgende bericht!

Gledilegt Nytt Ar! (gelukkig nieuwjaar)

Ingrid

• 02 Januari 2013 - 21:34

Alberto:

Opnieuw een mooi verhaal met prachtige foto's. Indrukwekkend zulke stoere meiden in zo'n ruig en koud landschap. Liefs papa

• 03 Januari 2013 - 03:23

Judith Feddes:

Prachtig man! Zo onwijs gaaf. Je maakt me volledig enthousiast om ook te gaan. Vanaf nu staat IJsland ook hoog op mijn lijstje. x

• 03 Januari 2013 - 09:33

Joke:

Weer hele verhalen vanuit een mooi land! En vandaag naar het Blue Lagoon....ook vast geen straf! ;-) XX

• 03 Januari 2013 - 10:31

Nicolette:

Super mooi. Is een stuk ijziger dan toen ik er was. Maar zeker zo mooi. Geniet van The Blue Lagoon).

Veel plezier nog! Liefs, Nicolette

• 03 Januari 2013 - 21:22

Mariet Van Der Meer:

super cool! geniet van de blue lagoon!

• 04 Januari 2013 - 21:22

Christa:

Ziet er allemaal ijzig koud uit, maar wel erg moo!

• 05 Januari 2013 - 12:47

Opa En Oma:

zo dat was weer erg leuk om mee te maken en nu weer( naar) huis met de nodige indrukken die niemand je af kan pakken. Nu weet ik zeker dat dit nog op mjj
    n verlanglijstje staat...........