Met de sneeuwscooter over de gletsjer - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Met de sneeuwscooter over de gletsjer - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Met de sneeuwscooter over de gletsjer

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

05 Januari 2013 | IJsland, Keflavik

Hallo allemaal,

Hier het laatste verslag uit IJsland.

Op woensdagochtend konden we eerst genieten van een heerlijk ontbijt bij ons hotel. Ons hotel is omgeven voor hot pots (kokend water dat uit de aardkorst komt en naar rotte eieren stinkt). Bij het ontbijt was de mogelijkheid om je eigen rauwe ei in zo’n hot pot te koken. Dat moesten we toch echt even uitproberen. Gelukkig hoefden we niet de volledige tijd in die stinkende damp te staan. Natuurlijk was ik weer zo slim om mijn, inmiddels gekookte, ei tegen de stenen te slaan, maar daardoor kwamen we er wel achter dat ze nog net niet goed genoeg gekookt waren. Dus hup, de hot pot weer in. Na een aantal minuten konden we dus heerlijk genieten van toast met kaas, verse zalm en ons eigen gekookte eitje. Marieke was zo moedig om een glaasje visolie te nemen. Ik had haar gezicht eigenlijk moeten filmen. Het was blijkbaar niet zo lekker!

Na het ontbijt zijn we richting Gulfoss gereden. Nou ja, gereden kun je eigenlijk niet zeggen. De dag ervoor en de hele nacht had het gesneeuwd, dit met resultaat dat de autoweg omgetoverd was in een ijsbaan. Zo glibberden we in het dubbele van de tijd naar Gulfoss. Gelukkig waren we op tijd weggegaan. Aangekomen stond er een mega monster truck op ons te wachten. Deze was duidelijk een stuk beter uitgerust om over de ijsbaan te rijden. Na een tijdje stapte de bestuurder uit en liet hij lucht uit de banden lopen, zodat de banden breder werden en meer grip hadden op de gletsjer waar we over reden. Na ruim een half uur rijden kwamen we aan bij de plaats waar de sneeuwscooters al op ons stonden te wachten. Maar voordat het zo ver was, werden we eerst omgetoverd tot Michelin mannetjes. Charming zo’n pak. Na een korte, zeer gemakkelijke instructie (rechts is gas, links is rem en nooit tegelijkertijd indrukken) werd mij gevraagd of ik alleen op een sneeuwscooter wilde rijden. Nou daar zeg ik geen nee tegen. En toen mocht ik ook nog eens aan het einde van de rij rijden, waardoor ik redelijk mijn eigen tempo kon bepalen (spierpijn in m’n rug de volgende dag). Helaas sneeuwde het en hadden we hierdoor niet het fantastisch mooie uitzicht over de gletsjer dat ons beloofd was. Aan het einde van de tocht waren de Michelin mannetjes sneeuwpoppen geworden, maar de ervaring met een sneeuwscooter op een gletsjer was echt wel heel gaaf!

Op de terugweg naar ons heerlijke hotel, kwamen we langs een heel mooi klein kerkje. In IJsland zetten ze tijdens de Kerstperiode (tot 3 Koningen) lichtgevende kruisen bij de graven. Dit gaf een heel bijzonder effect, waardoor de sfeer bij het kerkje heel bijzonder was. Natuurlijk zijn we, voordat we naar bed gingen, nog even in de hot tub gesprongen.

Donderdag was alweer de laatste dag in IJsland. We trokken richting de Blue Lagoon. Maar voordat we daar heen reden hebben we nog een tussenstop gemaakt bij Seltun. Hier was een groot veld met bubbelende modder en dampen die naar rotte eieren stonken. Het deed me een beetje denken aan Wai-o-tapu op het noordereiland van Nieuw-Zeeland, maar dan een stuk kleiner.

Na dit vulkanische wonderland zijn we doorgereden naar de Blue Lagoon. Volgens de Lonley Planet de nummer 1 van IJsland. De Blue Lagoon is een natuurlijke spa. Het water is heerlijk warm door de geothermische activiteit van dit deel van IJsland. Het water is rijk aan mineralen, wat goed schijnt te zijn voor je huid. Het water is zeer blauw (door het hoge gehalte aan mineralen) en je ziet het natuurlijke mineralenzout, zeker aan de randen. Ook waren er meerdere bakken waar je dit smeersel kon pakken en op je gezicht kon smeren, met als resultaat een lekker zacht huidje. Deze goedjes zitten in allerlei gezichts- en lichaamsproducten die natuurlijk te koop waren in de winkel tegen een belachelijk hoge prijs.

De laatste avond verbleven we in een heerlijk hotel op 10 minuten van het vliegveld. Tegenover het hotel was een leuk restaurantje aan de haven waar we, hoe kon het ook anders, een pasta met lekkere kreeft en garnalen vulling gegeten. De volgende ochtend was het enorm vroeg (lees half 5) opstaan. Gelukkig was het hotel gewend aan mensen die zo vroeg weg moesten, want ook op dat tijdstap was er een prima ontbijt te krijgen.

IJsland is een super land om op vakantie te gaan. Jammer dat we het noorderlicht niet hebben gezien, maar dat betekent dat ik gewoon nog een keer een hoog noordelijke vakantie moet gaan houden in de winter.

Groetjes,
Ingrid

  • 05 Januari 2013 - 17:02

    Marieke:

    IJsland is echt een aanrader!!! Visolie niet... ;)
    Bedankt voor een topweek Ingrid! Het was gezellie!

  • 05 Januari 2013 - 17:10

    Christa:

    Wat een avontuur in een erg mooi en bijzonder land. Erg leuk dat wij op deze manier met jullie mee mochten reizen. Groetjes en liefs, Christa

  • 05 Januari 2013 - 17:19

    Joke:

    Fijn dat je genoten hebt van en in dat mooie land en ook nog uitgerust bent!
    Nu nog een weekendje thuis en dan weer aan de bak.
    Tot gauw, Mamma XX

  • 05 Januari 2013 - 20:08

    Lianne :

    Wat krijg ik weer een heimwee naar de bluelagoon, de pruttelende poeltjes, mooie houten kerkjes en het ruige landschap van IJsland als ik deze foto's zie. Stoer ook die sneeuwscooters. Wel jammer dat je het noorderlicht niet gezien hebt, ach dan heb je nog een rede om een keer terug te gaan.

  • 05 Januari 2013 - 20:18

    Papa:

    Jammer dat de tijd vliegt. Zeker als het maar zo kort licht is. Onvoorstelbaar dat je in die korte tijd zoveel moois hebt gezien.

  • 05 Januari 2013 - 21:52

    Nicolette:

    Leuk verslag weer, Ing! Prachtig land. Ik heb weer lekker met je mee genoten! Succes weer met werken. Liefs, Nicolette

  • 07 Januari 2013 - 20:38

    Mariet Van Der Meer:

    hoihoi,

    Succes met werken weer! En verder was het leuk de verslagen te lezen! Ik raad je ook aan nog eens in de zomer in IJsland terug te komen! dan is het ook super mooi!

    xx Mariet

  • 04 Januari 2014 - 15:25

    Jacqueliene:

    Hoi je kent mij niet maar ben op je verslag van ijsland terecht gekomen, na wat zoektocht op Google.
    Wij gaan maandag 13 jan voor een weekje naar IJsland, en wouden ook graag een sneeuw scooter tocht maken.
    zou je mij kunnen vertellen waar jij dat geboekt hebt?
    Hopen net zo enthousiast als jullie terug te komen.
    heb je nog meer tips voor ons?
    Hoop wat van je te horen.

    groeten Jacqueliene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Al een aantal jaar werk ik in het onderwijs in het buitenland. Eerst heb ik stage gelopen op de British School en NTC 't Bartje in Kathmandu, Nepal. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op de Bamako International Academy (BIA) in Bamako, Mali (West-Afrika). 2007-2011 ben ik werkzaam geweest op de Hollandse School Limited in Singapore. Vanaf 1 september 2011 werk ik op de Europese School in Mol, België.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 7551
Totaal aantal bezoekers 209638

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 17 Juli 2013

werken in het buitenland

Landen bezocht: