Sint, winter, Kerst en schaatsen... - Reisverslag uit Mol, België van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Sint, winter, Kerst en schaatsen... - Reisverslag uit Mol, België van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Sint, winter, Kerst en schaatsen...

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

11 December 2011 | België, Mol

De drukke december maand is ‘gelukkig’ alweer halverwege. In het onderwijs is dat altijd een van de drukste periodes van het jaar. Ieder jaar wordt deze periode gelukkig beloond met een lekkere 2 weken (of in Sing 3 weken) kerstvakantie. Iedere keer weer iets om naar uit te kijken!

Natuurlijk wordt er ook in België, en dus ook op de Europese School, Sinterklaas gevierd. Er is immers een Nederlandstalige stroming in de school. Het grappige is dat de traditie hier heel anders is dan in Nederland. Om te beginnen vieren de Belgen het Sinterklaasfeest op 6 december. In Nederland weten we allemaal dat de oude man die dag jarig is, maar je gaat toch niet werken op je eigen verjaardag? Het was me al snel duidelijk dat het in Nederland een veel groter volksfeest is dan in België. Wel maakt het dit feest hier heel interessant om de verschillen te zien. In principe vieren we dezelfde traditie. Er zijn Belgen die alleen een bord zetten i.p.v. een schoen, er zijn geen pepernoten maar letterkoekjes, surprises, gedichten en dobbelspelletjes zijn vrij onbekend en de winkels hangen al vol met kerstspullen. Mijn collega laat de kinderen hun schoen zetten zonder te zingen en verwacht dan ook nog dat er de volgende dag wat in zit. Ik ben een groot fan van de rommelpiet, dus zag de klas er bij sommige collega’s iets anders uit dan van te voren gedacht :D

Met mijn klas had ik voor het eerste jaar lootjes getrokken. Wat blijft het toch iedere keer weer lastig om niet te vertellen wie je hebt getrokken. Het feest in de klas was er gezellig. Het was even doorpezen om alle surprises op tijd uitgepakt te hebben. In de hal van de school hadden we, met de nieuw gevormde Sinterklaasband (tja, toch nog iets uit Singapore overgenomen), een Sinterklaasshow. Alle klassen binnen de Nederlandstalige stroming hadden een optreden voor de Sint en ook collega’s van de Duitse, Franse en Engelse stroming deden mee. Het is lastiger om de juiste sfeer neer te zetten wanneer er kinderen en leerkrachten zijn die het gevoel dat bij Sinterklaas hoort niet kennen. Maar al met al denk ik dat we er met z’n allen redelijk in geslaagd zijn.
’s Avonds heb ik met collega’s bij mij thuis het dobbelspel gespeeld. Eerst gezellig de traditionele boerenkool met worst gegeten en toen kon de strijd losbarsten. De speluitleg was deze keer zowel in het Nederlands als in het Frans en Engels. Ik heb enorm gelachen en het was zeker een geslaagde avond!

De dag erna ben ik naar familie in De Meern gereden waar ik voor het eerst weer mee kon doen met de familietraditie rond Sinterklaas. Lootjes trekken, surprise maken en een gedicht. Wederom waren de gedichten het grootste spektakel voor de volwassenen. En het was genieten om mijn nichtjes en neefje, als kleine pietjes, blij te zien met alle cadeautjes die ze kregen!

Nu zijn we op school al volop in de voorbereidingen voor kerst. Deze week is er een kerstmarkt. In de klas zijn we dus flink bezig met het maken van allerlei attributen die we kunnen verkopen voor het goede doel. De kerstboom staat al in de klas (hopelijk wordt hij van de week nog goed opgetuigd) met een kerstmarkt en het stalletje van Playmobil ervoor. Heerlijk hoe de kinderen er mee kunnen spelen.

In Geel wordt er ieder jaar een kerstmusical georganiseerd. Dit jaar had een collega van onze stroming een van de hoofdrollen. Dat mochten we dus niet missen. Vandaar dat bijna alle leerkrachten naar de musical My Fair Lady zijn gaan kijken. Daarna nog even over de kerstmarkt gelopen en genoten van glühwein en jenever. Heerlijk die koude avonden in Europa.

Voor verandering kan ik nu weer beginnen te genieten van het koude weer. Het heeft even geduurd voordat ik eraan gewend was, maar ik vind het nu echt heerlijk. Lekker Hollands staan in mijn slaapkamer het raam open, hermetisch weggedoken onder mijn dekbed val ik in slaap om vervolgens de volgende ochtend zo lang mogelijk te blijven liggen om te genieten van mijn warme bedje. Daarna in de kleding schieten en (ook door weer en wind) op de fiets naar school. Dit jaar ben ik ook al 2 keer wezen schaatsen. Eerst maar eens nieuwe schaatsen gekocht en tot naar Eindhoven (18 km) en vervolgens afgelopen weekend met Paulien en mijn pa naar FlevOnice in Biddinghuizen (35 km). Nu maar hopen dat het een strenge winter wordt, zodat er ook flink wat natuurijs komt!

Het blijft gezellig om mensen te zien waar ik samen mee in Singapore heb gewerkt. Je deelt toch een stukje van je leven met elkaar. Iets wat anderen, wanneer ze niet op bezoek zijn geweest, zich moeilijk kunnen voorstellen. In november ben ik een weekendje in Bergen (N-H) geweest met Frederiek en Wendy. Ook waren er nog andere collega's van Europese Scholen bij die ooit in de tropen hadden gewerkt. Erg gezellig, goed om even de kleine frustraties betreft de overgang IPC naar ES systeem te uiten, maar vooral hebben we veel lol gehad, hebben we lekker gegeten en goed gewandeld in de bossen!

Nog 2 weken en dan staat de kerstvakantie weer voor de deur. Voor het eerst sinds 5 jaar weer echt de aanloop naar Kerst en Kerstmis vieren in Europa (is weer eens wat anders dan in de tropen). Kerst vier ik bij familie. De dag na Kerst vlieg ik met m’n pa naar Madrid, want ook Europa moet verkend worden. Na oud en nieuw staat er nog leuk bezoek uit Singapore op de planning en hopelijk kan er worden geschaatst. Verder ben ik ook alweer druk bezig met het plannen van de andere vakanties. Misschien nog weer een keer naar Noorwegen om mijn nieuwe nichtje (en vernoemd naar mij! Ingrid = trots) te bezoeken en eens echt winterweer mee te maken, IJsland staat ook nog hoog op mijn lijstje en wie weet in mei een weekje naar Singapore. De zomervakantie stond al gepland en gaan Marthe en ik richting USA! Ach, wat hebben we weer een slecht leven!

Groetjes uit Mol!

Ingrid

  • 11 December 2011 - 20:44

    Oma Vl:

    Alweer een leuk verhaal van jou. Ja wat hebben we een lastig leven........
    Maar genieten mag toch ? O ja ik wil ook wel naar Noorwegen, want het is wel mijn kleinkind, weet je !!!!! Lukt dat niet dan knuffel jij haar maar voor mij !!!
    En wat was het gezellig dat je er bij was met Sinterklaas en de erwtensoep.........
    Leuk, leuk dat dat nu kan, liefs ook van opa, oma

  • 11 December 2011 - 21:07

    Nicolette:

    Hai meissie, leuk om je ervaringen weer te lezen! Gezellig dat je erbij was met Sinterklaas. Heerlijk hoor, die plannen allemaal. Ben benieuwd wat je er allemaal van gaat realiseren. Jou kennende zal dat best een behoorlijk aandeel zijn! Succes de laatste drukke weken voor de kerst en daarna lekker genieten van je weekjes vrij. Kus, Nicolette

  • 12 December 2011 - 02:36

    Ilona:

    Leuke blog Ingrid! Heb het met plezier zitten lezen op het terras van the opera house hihi.
    Kijk er naar uit je weer te zien maar gisteren op de Skype was weer lekker gezellig! Tot snel!!
    Liefs Iloon(en Hans)

  • 12 December 2011 - 06:22

    Mamma:

    Hoi hoi,
    Leuk je verhaal te lezen! Heb je gisteren een vlotte thuisreis gehad?
    De musical was leuk?
    Laat je nog ff weten of ik die kaarten voor de schouwburg nog op moet gaan halen?
    Succes met de laatste 2 schoolweken!

    Liefs Mamma X.

  • 12 December 2011 - 07:51

    Annemiek & Co:

    He die lieve Ingrid,
    Gezellig en leuk om te lezen. Ross deelt je mening over genieten van de kou niet ;-) Hier is Sint ook geweest voor 2 kids dit jaar. Grote zak voor de deur, erg gezellig! We hopen je vlug weer eens te zien.
    Liefs,
    Annemie, Ross, Robin en Samuel

  • 12 December 2011 - 13:09

    Annemiek:

    Hou trouwens ook weer een blog bij: www.afrikaaninnederland.blogspot.com/

  • 12 December 2011 - 16:59

    Mariet:

    hoihoi kipje!
    ziet er weer leuk uit! had je nog een leuke surprise in je klas gekregen?
    xx
    zie je misschien met kerst nog ff in meppel?

  • 14 December 2011 - 07:44

    Papa:

    Hallo Ingrid,

    Weer een "ouderwets" uitvoerig sfeerverhaal. Hulde!! Verheug me op Madrid.

    Liefs Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Al een aantal jaar werk ik in het onderwijs in het buitenland. Eerst heb ik stage gelopen op de British School en NTC 't Bartje in Kathmandu, Nepal. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op de Bamako International Academy (BIA) in Bamako, Mali (West-Afrika). 2007-2011 ben ik werkzaam geweest op de Hollandse School Limited in Singapore. Vanaf 1 september 2011 werk ik op de Europese School in Mol, België.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 210048

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 17 Juli 2013

werken in het buitenland

Landen bezocht: