Eindelijk weer eens een echte winter! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Eindelijk weer eens een echte winter! - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer eens een echte winter!

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 Februari 2012 | Noorwegen, Trondheim

Hei alle sammen,

Het is alweer een tijdje geleden! Maar hier dan eindelijk weer een nieuw berichtje voor op mijn blog.

Na jaren in de tropen gewoond te hebben, was dit het eerste jaar waar ik op en top heb genoten van de winter. Gelukkig waren er, naar mijn idee, weinig vieze en natte dagen en gelukkig veel droge en koude. Al aan het begin van de winter waren de schaatsen uit het vet gehaald en had ik Barbara zo ver gekregen om regelmatig met mij richting Eindhoven te rijden om daar gebruik te maken van de 400m baan. In België hebben ze wel schaatsbanen, maar deze zijn of ijshockeybanen of wel kleine 200 meter baantjes. Ook bleek het ineens een groot voordeel te hebben om familie in de buurt van Biddinghuizen te hebben. Dat is maar 20 minuutjes van de 5km buitenschaatsbaan af!

In kon mijn geluk dan ook niet op toen het goed begon te vriezen. Na een mislukte poging om het eerste schaatsweekend in Nederland te komen, ben ik door Mariet toch overgehaald en vertrok mijn nieuwe VW Polo enigszins halsoverkop toch naar het noorden van Nederland. Samen met mijn vader en Mariet heb ik daar de eerste 40 km op natuurijs gereden. Heerlijk door de rietkragen, maar vooral het geluid van echt krakend natuurijs maakt mijn dag meteen goed.

De week erna heb ik overal in de buurt van Mol gezocht naar natuurijs. De regels hier zijn nogal wat strenger dan in Nederland; een plas of meer wordt minder snel geopend om op te schaatsen (ja het moet echt geopend worden). Misschien wel terecht, want op een een of andere manier was het ijs hier ook een stuk slechter. Dus weinig geschikte schaatsplaatsen. Dat weekend ben ik met een aantal collega’s van andere Europese scholen naar Sunparcs in Mol geweest. Erg gezellig, leuk huisje met een openhaard! Maar voor het weekend had ik al gelezen dat mijn meest favoriete schaatstocht, en misschien wel de natuurijs klassieker van Nederland (buiten de Elfstedentocht dan), gereden zou kunnen worden. Dus zondagochtend voor dag en dauw met Barbara weer naar Nederland gereden en de Holland-Venetie-tocht geschaatst. Ook deze was fantastisch. Normaal gesproken is deze route 55 km lang. Na ongeveer 5 uur schaatsten kwamen we aan bij het eindpunt, bleken ze om allerlei onduidelijke redenen de route wat verlegd te hebben. Uiteindelijk dus 67 km geschaatst! Heerlijk.

Afgelopen week was het vakantie. Op school is het weer rapportentijd dus dat betekent weer dagen achter de laptop. Helaas dit keer niet aan een tropische strand of een fijn zwembad, maar op de bank. Afgelopen dinsdag was is getuige bij de partnerregistratie van Paulien. Na deze leuke gelegenheid (en ik had weken op mijn handtekening geoefend) ben ik nog even naar Biddinghuizen gereden, maar het was al duidelijk dat hier ook het seizoen ten einde liep. Slecht ijs, dus na 10 km weer naar mijn opa en oma gereden.

Afgelopen woensdag ben ik met mijn oma op het vliegtuig gestapt naar Trondheim, Noorwegen. Ik heb hier een oom en tante wonen met hun kinderen. Ongeveer 3 maanden geleden heb ik er weer een nichtje bijgekregen en die werd naar mij vernoemd. Reden te meer om die kant op te trekken. Ik had afgelopen zomer ook al een bezoekje gebracht, maar Trondheim in de sneeuw is zowaar nog mooier dan in de zomer. Jojanneke heeft nog geprobeerd om mij een langlaufles te geven. Dit is prima gelukt, helaas was de sneeuw erg slecht. Maar ik kan nu in ieder geval zeggen dat ik een keer op latten heb gestaan! Misschien moet ik toch maar een keer gaan overwegen om te gaan skiën. Na 4 enorm gezellig dagen was het vandaag weer tijd om terug te gaan.

Om toch nog een beetje Singapore-gevoel te krijgen ben ik op het vliegveld en in het vliegtuig maar weer aan de slag gegaan met de rapporten.

Volgend weekend staat het HaJeWe (Half Jeugd Weekend) van het orkest waar ik speel op het programma. Een weekendje weg in eigen land. Het weekend erna heb ik kaartjes voor het laatste concert van Anouk in Arnhem. En als de lente ook nog wil beginnen, dan kunnen de schaatsen weer omgeruild worden voor de skates. Nog 5 weekjes werken en dan is er weer vakantie in zicht. Tot nu toe bevalt het ontdekken van Europa mij prima!

Hilsen fra himmelen over Sør-Norge (nu nog weer een paar rapportjes schrijven),

Ingrid

P.S. Dit keer niets aan te merken op de KLM; de koekjes waren ontdooid, de broodjes lekker en de stewardessen bescheiden vriendelijk en weer lekker veel beenruimte. Mag ook wel eens gezegd worden!

  • 26 Februari 2012 - 08:23

    Papa:

    Hoi Ingrid, met wie heb je de Holland-Venetië-Tocht ook alweer geschaatst? Verder weer een mooi verhaal met leuke foto's. Liefs Papa

  • 26 Februari 2012 - 08:29

    Mamma:

    Leuk je verhaal weer te lezen en fijn dat je het naar je zin gehad hebt! Nu kan je er weer even tegen tot de volgende vakantie! ;-)

  • 26 Februari 2012 - 08:35

    Annemiek & Co:

    Heerlijk zo'n winterverhaal! Robin heeft ook veel geschaatst (o.a. molentocht van 30 km!) en genoten van het ijs. Nu kijken we uit naar de zon...
    Heb je onze uitnodiging ontvangen via het adres van je ouders?
    Groetjes!

  • 26 Februari 2012 - 08:43

    Ingrid Boon:

    Ja pap, jij was er ook bij!!!

  • 26 Februari 2012 - 12:20

    Mariet:

    hoi hoi,

    Schaatsen was mooi! Maar idd...skiën is ook erg mooi! nog een weekje werken en dan sta ik op de latten! Geniet van Noorwegen! ook fantastisch mooi! En groetjes daar!

    Tot snel, Mariet

  • 28 Februari 2012 - 21:17

    Oma:

    Wat was het leuk om met jou op reis te zijn en inmiddels ben ik ook weer thuis.
    Ook had ik een goede reis, maar wat is afscheid nemen balen....maar ja het kan niet anders, of je moet niet gaan en dat is zeker geen optie ! Het was een geweldige tijd, toch ???? En de foto's zijn zo leuk van Femke Suzannah en mooie van de omgeving. Zeker een reden om nog eens terug te gaan als dat kan.
    liefs oma

  • 29 Februari 2012 - 02:03

    Judith:

    GAAF Ing! Leuk geschreven weer en geweldige foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Al een aantal jaar werk ik in het onderwijs in het buitenland. Eerst heb ik stage gelopen op de British School en NTC 't Bartje in Kathmandu, Nepal. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op de Bamako International Academy (BIA) in Bamako, Mali (West-Afrika). 2007-2011 ben ik werkzaam geweest op de Hollandse School Limited in Singapore. Vanaf 1 september 2011 werk ik op de Europese School in Mol, België.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 210049

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 17 Juli 2013

werken in het buitenland

Landen bezocht: