Polen en Ardennen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Polen en Ardennen - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Polen en Ardennen

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

29 April 2012 | Polen, Warschau

Hallo allemaal!

We hebben weer een vakantie achter de rug en dat betekent ,negen van de tien keer, ook weer een leuk uitstapje!

Om te beginnen moet ik zeggen dat de tijd vliegt. Nog maar 12 weken te gaan en het schooljaar is alweer voorbij. Mijn eerste jaar in België. Ik moet eerlijk bekennen dat het me goed bevalt. Ik vind het heerlijk om weer in een wat kleiner stadje te wonen, op de fiets naar school te kunnen. Singapore was fantastisch, maar ook daar was ik niet vaak in de grote stad te vinden. Dat duurde ook 45 minuten met de taxi. Wanneer ik nu 45 minuten in de trein zit, ben ik in Antwerpen. Niet te vergelijken met Singapore, maar toch een grote stad. Het enige wat ik nog echt mis van Singapore is het weer, het heerlijke veelzijdige eten en natuurlijk een aantal mensen!

Maar ook in België zit ik niet stil. Zo ben ik met 2 collega’s en Nicolette (tante) naar een concert van Anouk geweest in Arnhem, vind ik het erg gezellig om regelmatig naar Breda te rijden om Ilona te zien, krijg ik zeer gezellige mensen op bezoek zowel uit Nederland als uit Singapore (Fabienne), hebben ze hier ook veel te veel leuke gympen (de schoenenwinkel mag ik van mezelf niet meer in), met mooi weer ben ik te vinden aan het Zilvermeer met een wijntje en een toastje en ben ik in de weekenden vaak toerist samen met collega’s in zowel België als Nederland (Den Bosch, Breda, Maastricht, Valkenburg, Antwerpen, Alden Biesen).

De Vlaamse taal is echt fantastisch. Ik leer er iedere week weer nieuwe woorden bij en blijf me verbazen dat Nederlands en Vlaams zo verschillend is. Mijn neefje begint zelfs al te zeggen “Ingrid, je moet wel gewoon Nederlands blijven praten, anders moeten we straks raden naar wat je zegt!”:

Appelblauwzeegroen = turquoise
Froufrou = rechte pony (in je haar)
Bles = scheve pony
Plooifiets = vouwfiets
Kuisen = schoonmaken
Buitenwipper = portier
Blèten = huilen
Schuif = la
Schuifaf = glijbaan
Sjat of tas = kopje
Pupiter = muziekstandaard

Daarbij is het op het orkest soms wat lastig omdat ze hier (volgens mij als enige land in de wereld) ook de noten van muzikanten benoemen met do, re, mi. Het duurde even voordat ik door had dat een sibemol een bes was :D

In de Paasvakantie ben ik na een gezellige reunie met ex-collega’s uit Singapore, een aantal dagen met Frederiek naar de Ardennen geweest. We verbleven in Marche-en-Famenne. Vanuit daar hebben we heerlijk met de auto door de Ardennen getoerd en zijn we onder andere in Durbuy, La Roch en Ardenne en de grotten van Han geweest. Vanwege het mooie weer (en je bent toch in België) namen we regelmatig een heerlijk straf Belgisch biertje in het zonnetje.

Na een gezellig etentje in Mol, vertrok ik een paar dagen daarna richting Wroclaw, Polen. Marthe (vriendin en buurmeisje van mijn ouders) studeert daar momenteel voor een trimester of wat. Er is een ongeschreven regel dat wij elkaar opzoeken als we weer eens voor een langere periode in een ander land terecht zijn gekomen. Zo heb ik Marthe opgezocht in Indonesië en is zij 3 maanden bij mij in Singapore geweest. Natuurlijk hebben we toen ook de nodige vakanties samen doorgebracht (zie eerdere berichten). Dit keer zagen we elkaar dus in Polen. De verbinding Eindhoven – Wroclaw is heel handig, dus in no time was ik in Polen, een land dat mede het EK voetbal organiseert, maar waar bijna geen persoon Engels spreekt. We hebben de stad bezocht, maar net als Singapore wonen er in Wroclaw maar weinig mensen die geboren en getogen zijn in Wroclaw. Met als gevolg dat er met feestdagen (het was Pasen) niemand is, iedereen is op bezoek bij familie. Een zeer vreemde gewaarwording.

Het paasontbijt was een heerlijk intercontinentale brunch met een overvloed aan, natuurlijk, edi-producten. Nadat er een kerstliedje op de Ipod tevoorschijn kwam, begon het ook nog eens te sneeuwen.

De dag erna zijn we met de bus naar Krakow gegaan, omdat we graag Auschwitz wilden bezoeken. 3 uur met de bus, vervolgens het hostel in en toen zijn we op zoek gegaan naar een, volgens Marthe, heerlijk Indiaas restaurant. En dat was het dan ook echt. Voor het eerst sinds tijden weer genoten van een fantastisch butter chicken met naanbrood. De dag erna zijn we in alle vroegte naar het busstation gegaan om daar de bus naar Auschwitz te nemen. Ik moet zeggen dat was een zeer indrukwekkend bezoek. We hadden ons goed ingelezen en de gids sprak op een zeer monotone manier, dus we zijn regelmatig van groep veranderd. Nadat we zeer onder de indruk van het kamp en de barakken waar de gevangenen die in het werkkamp verbleven, de verzamelingen haren, vlechten, koffers, brillen, kinderschoenen, potten en pannen, foto’s enz… hebben we besloten om het vernietigingskamp Birkenau voor een andere keer over te laten.

Terug in Nederland ben ik naar mijn ouders gereden en heb ik met mijn moeder nog de toerist in eigen provincie uitgehangen. Bezoekje aan de hunebedden, op zoek naar het onderduikershol (die we niet hebben gevonden) en heerlijk eten bij mijn favoriete pannenkoekenhuis. Vervolgens de hele familie gezien bij een etentje ten ere van het …jarig huwelijk van mijn opa en oma en toen de dag erna terug gereden naar België om Ilona en Fabienne te ontvangen voor een gezellige dag in Mol en omgeving!

Nu zijn we alweer 2 weken aan de slag. De laatste periode is aangebroken, waarin ik, met de klas, nog veel op uitstap ga. Welke groep het volgend jaar gaat worden staat nog niet vast, maar ik heb wel een voorkeur mogen uitspreken (gelukkig)

Groetjes,
Ingrid

  • 29 April 2012 - 14:15

    Annemiek & Co:

    Leuk om te lezen! Hier ook bijna vakantie en zwangerschapsverlof. Heerlijk!

  • 30 April 2012 - 01:05

    Juut:

    Love it! We missen je hier .... kom toch gewoon terug! x

  • 30 April 2012 - 11:38

    Familie Van Duijn:

    Bedankt voor je verslag! Van het weekend je ouders onze woonomgeving laten zien. Het was goed om wat langer met elkaar te kunnen op trekken en van gedachten uit te wisselen. Lieve groetjes van ons allemaal.

  • 02 Mei 2012 - 18:30

    Mariet:

    hmm... indrukwekkend!

    En idd leuk om weer eens een berichtje van je te zien!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Al een aantal jaar werk ik in het onderwijs in het buitenland. Eerst heb ik stage gelopen op de British School en NTC 't Bartje in Kathmandu, Nepal. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op de Bamako International Academy (BIA) in Bamako, Mali (West-Afrika). 2007-2011 ben ik werkzaam geweest op de Hollandse School Limited in Singapore. Vanaf 1 september 2011 werk ik op de Europese School in Mol, België.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 210059

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 17 Juli 2013

werken in het buitenland

Landen bezocht: