Concreet jungle - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Concreet jungle - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Concreet jungle

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 Juli 2012 | Verenigde Staten, New York

Het weer in New York is zeer extreem. Zo was het de ene dag boven de 40 graden en de dag erna ‘maar’ 23. Iets waar mijn lichaam niet zo goed aan kan wennen. 40 graden is prima zo lang de zon niet schijnt, maar bij 23 graden heb ik mijn lange broek en trui weer aan!

Vrijheidsbeeld:
Donderdag zijn we in de loop van de ochtend met de Subway naar het meest zuidelijke puntje van Manhattan gereden. Daar hebben we eerst genoten van een goede kop koffie in het Battery Park. Daarna zijn we in de rij gaan staan voor de Staten Island ferry. Dit is een gewone veerboot, maar de meeste mensen die het gebruiken gaan heen en vervolgens de eerst volgende boot weer terug. De boot vaart vrij dicht langs het vrijheidsbeeld en op de terugweg heb je een mooi uitzicht over de skyline. En tja, je bent niet in New York geweest als je het vrijheidsbeeld niet hebt gezien!

Financial district, Wall Street, ground zero:
Vervolgens zijn we door de regen, via een lunchtentje, richting het financial district gewandeld. Ongelooflijk hoeveel mensen zich bij elkaar kunnen verzamelen. Via de New York stock exchange en het standbeeld van George Washington zijn we naar ground zero gelopen. Erg Amerikaans om van een ramp zo’n enorme happening te maken. Voor kaartjes moest je zo ongeveer heel wall street over, daar aangekomen waren de kaartjes voor die dag al uitverkocht. Er mogen maar een beperkt aantal mensen per dag bij het monument komen. Als je op de plek des onheils staat, is het moeilijk voor te stellen dat de oorspronkelijke twin towers daar hebben gestaan, maar vooral dat ze zo recht naar beneden zijn gestort. Aan de meeste gebouwen rondom ground zero is niets te zien.

Lincoln Centre, Julliard school of dance:
Nadat we bij een van de leukste en lekkerste supermarkten een avondmaaltje hadden gescoord, zijn we met de Subway richting het Lincoln centre gegaan. Dit is het artistieke hoofdplein van New York. Het New York philharmonic repeteert er en de wereldberoemde dansschool Julliard staat er. Buiten dat hangt er ook gewoon een hele lekkere sfeer. Je ziet meisjes in balletpakjes, staatartiesten en soms kun je een glimp opvangen van dansers die in een danszaal aan het repeteren zijn.

Chicago:
Mijn vriendelijke buurman, vader van Marthe, had ons als cadeautje een kaartje gegeven voor een musical op Broadway. Dus donderdagavond zijn we naar de musical Chicago geweest. De musical draait al sinds 1996 voor de tweede keer op Broadway. Het gebouw waar de musical plaatsvond was vrij bijzonder ingedeeld. In plaats van in de diepte hadden ze in de hoogte gebouwd. Maar zelfs vanaf de bovenring had je een prima uitzicht.

UN headquarters:
Vrijdag kwam het met bakken uit de lucht. We hebben daarom eerst maar eens de nodige wasjes gedraaid. In de loop van de middag zijn we naar het VN hoofdkwartier geweest. Hier hebben we een zeer interessante audiotour gehad. Indrukwekkend om te zien dat het bedrag dat aan defensie gespendeerd wordt de totale wereldbevolking zou kunnen voorzien in eten en educatie. Al lopend door de verschillende hallen hebben we de verschillende aandachtspunten van de VN gezien. Ook zijn we in de zaal van de algemene vergadering en in de zaal van de veiligheidsraad geweest.

MoMA:
Aan het einde van de middag zijn we doorgelopen naar het Museum of Modern Art. Op vrijdagmiddag kun je heel veel musea gratis bezoeken (dat wist Marthe dan weer). Ik heb al redelijk wat modern art musea gezien, maar dit was bij uitstek de beste ooit! Als grote verrassing hing er, zwaar bewaakt, ook de sterrennacht van van Gogh. Daarnaast hebben we genoten van Picasso, Dali, Giacometti, Andy Warhol, Matisse en nog veel meer. Natuurlijk aan het einde van ons bezoek ook nog even de museumwinkel ingedoken!

Public Library en Rockefeller building:
Zaterdag was onze laatste dag in New York. Tot onze grote schrik was het ‘to-do-lijstje’ nog vrij lang. Keuzes maken dan maar. Onze eerste stop was de public library. Een mooi gebouw, zowel van buiten als van binnen! In mijn boekje de nodige leuke titels van boeken voor school opgeschreven (en die later via amazon besteld. Ik kan niet alles meenemen). Al wandelend zijn we naar het Rockefeller building gelopen. Dit is een van de hoogste gebouwen op Manhattan, the top of the Rock. Dus wij met een kaart van de omgeving in de aanslag naar boven. Gelukkig was er aan 1 kant zo waar een blauwe lucht te zien! Het uitzicht was echt wel goed, alhoewel ik toch een uitzicht over de natuur prefereer.

Brooklyn Heights:
Op het nippertje, de laatste avond, zijn we nog een keer in de Subway gesprongen en dit keer van het eiland Manhattan af richting Brooklyn. Een zeer vriendelijk ogende buurt met veel brown stone huizen. Het park langs het water heet Brooklyn Heights. Vanaf hier heb je een goed uitzicht over de skyline van New York. Te voet zijn we naar de beroemde Brooklyn bridge gelopen. Onderweg nog een organische hotdog ☺ gegeten bij een lokaal eetstandje. De Brooklyn bridge stond helaas in de steigers voor restauratie.

Terug in het hostel was het een enorm karwei om alle spullen in mijn tas te krijgen. Gewicht over, maar ruimte te kort. Uiteindelijk is het gelukt, maar durfde ik de volgende ochtend de tas niet meer open te maken. Met de taxi zijn we de volgende ochtend naar JFK gereden. Daar hadden we bij vertrek een lichte vertraging maar hebben we die zeker ruim ingehaald. 3 kwartier voor aankomsttijd landden we al op Los Angeles international airport. Op een een of andere manier zijn ze hier niet zo fan van internet op het vliegveld. Helaas, en ook in het hostel is het een stuk minder goed geregeld met de verbinding ☹ Verhalen in LA e.o. volgen snel.

Liefs,
Ingrid

• 24 Juli 2012 - 08:01

Mamma:

Nou, dat is weer een heel verhaal! Leuk al die dingen die jullie gezien en gedaan hebben!
    En nu weer heel andereomgeving en dingen in LA.
    Hoe bevalt de auto en is de tent al ge kocht ;-) ?? Dikke kus!

• 24 Juli 2012 - 10:52

Ilona :

Hi boontje,
    Een heel avontuur alweer... En boeken gekocht voor school, kon je het weer niet laten! Stop eens met werken je bent op vakantie, juf!!!! Ik heb hier in Lyon ook genoten van Starbucks
    ;-) was toch al 7 mnd geleden hihi
    Ben benieuwd naar de nieuwe avonturen... X

• 24 Juli 2012 - 20:08

24 Juli 2012:

Hoi ingrid,

Door je moeder getipt over je reisverhalen, dus die heb ik maar eens gelezen.
    Toch anders dan een skype of telefoontje, leuker en ze geven een goed beeld van wat jullie doen. Veel dus, maar het klinkt goed. Bevalt de big apple je wel?
    Een goede autotoer door the south west, zorg voor voldoende water en een volle tank!
    Veel plezier.
    Marian