Machtig Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Machtig Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Machtig Madrid

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

29 December 2011 | Spanje, Madrid

Na een ‘avontuurlijk’ KLMvluchtje zijn we dinsdag aan het begin van de middag aangekomen in Madrid. Met dank aan Marieke (woonachtig in Madrid) was het metrokaartje snel gekocht en waren we in no time bij de goede halte. Waar Marieke ons al voor had gewaarschuwd kwam uit. Via de trap van het metrostation kwamen we weer boven de grond. Ons eerste beeld van Madrid: de Starbucks!

Doordat we een beetje gedesoriënteerd waren door de verschillende uitgangen van het station, moesten we even zoeken naar de juiste straat waar het hotel aan staat. Nog geen 5 minuten lopen van het metrostation! Een prima verblijfplaats dus. Na de installatie in de hotelkamer zijn we vrijwel direct vertrokken om Madrid te verkennen. Zonder echt plan zijn we in de metro gestapt naar het centrum van Madrid (3 haltes, 10 minuten verderop).

Wat meteen op viel was de gezellige drukte op straat. Overal zie je mensen die allemaal veel van elkaar verschillen. Het grappige is dat het grootste deel ‘gewone’ Spanjaarden zijn. Natuurlijk zijn er ook toeristen, maar niet met hordes tegelijk! De straten zijn gevuld met straatartiesten in alle soorten en maten, van erg grappig tot erg irritant (met van die vogelfluitjes).

Het zonnetje lacht ons de gehele dag toe en de zonnebril staat voortdurend op mijn neus. Heerlijk! Na Plaza Mayor, waar momenteel nog een kerstmarkt is, hebben we op het terras wat gegeten. Een hele uitdaging om uit een Spaanse kaart te kiezen wat je zou willen hebben. Na een bordje vis en een paar biertjes zijn we doorgelopen naar Plaza del Sol. Weer veel straatartiesten, deze keer ook een hele bups met een hoog Disneyland gehalte. Op het plein zijn we op zoek gegaan naar het symbool van Madrid: de beer en de tegel met het 0 km punt van alle grote wegen in Spanje. Al wandelend hebben we dit gedeelte van de stad verkend.

Tegen de avond begon al de Kerstverlichting te branden en werd de stad nog sfeervoller. We kwamen langs Iglesia de San Gines, waar we naar binnen stapten. Een mooie kerk waar net een kerkdienst begon. Je wordt toch even stil als een prachtig mannenkoor begint te zingen in een ruimte met een geweldige akoestiek. Toen de preek begon zijn we toch maar naar buiten gegaan, alles gaat immers in het Spaans en dat spreken wij geen van beide.

Woensdag zijn we vroeg in de ochtend op pad gegaan. Na kaartjes voor Cirque du Soleil gekocht te hebben zijn we richting het noorden van de stad gegaan. Het metrosysteem werkt hier fantastisch. Het is overzichtelijk, schoon en goedkoop. We stapten uit bij Estadio Santiago Bernabeu, het voetbalstadion van Real Madrid. Mijn vader natuurlijk helemaal in zijn hummetje, maar ook ik moet eerlijk bekennen dat het best een indrukwekkende tour was. Een museum met belachelijk grote bekers, veel shirtjes, foto’s en allerlei andere attributen uit de geschiedenis van deze club die al bijna 110 jaar bestaat. Natuurlijk zijn wij op zoek gegaan naar de Nederlanders die bij de club hebben gespeeld. We hebben zowaar ook nog een klein lijstje Belgische voetballers gevonden (niet dat we er 1 van herkenden). Erg lachwekkend dat de tour ook door de kleedkamers gaat. Fijn om te weten op welke WC van Nistelrooy heeft gezeten voordat de wedstrijd begon :D

Na het bezoek aan het voetbalstadion hebben we maar eens een toeristenboekje tevoorschijn gehaald. Hieruit een wandeling gezocht en toen met de metro richting het startpunt. De eerste stop was het Nationaal museum van de moderne kunst. Hier hing o.a. het zeer beroemde schilderij Guernica van Picasso. Ook andere schilderijen van Picasso waren de moeite waard net als schilderijen van Dali en Miro en vele andere, voor mij onbekende, kunstenaars. De rest van de wandeling hebben we overigens niet afgemaakt. In plaats daarvan zijn we beland in weer een van de leuke koffiecafeetjes (nee, dit keer niet de Starbucks) van Madrid.

Terug in het centrum van de stad heb ik mezelf helemaal blij gemaakt met een hoody van Callate la Boca. (Wat zal mijn nichtje Veerle jaloers zijn dat ik nu een ‘bustrui’ heb). Bij Mercade de San Miguel hebben we genoten van een goede rode wijn in een overdekte, voormalige, marktplaats met allerlei kleine eet- en drinkstandjes. Wat een heerlijke sfeer hing daar!

Al wandelend zijn we op zoek gegaan naar een geschikt eettentje. Iets wat best lastig is als je op pad bent met een man die op zoek is naar een Amsterdams bruin café in Madrid :D Onderweg kwamen we toevallig nog weer een aantal bezienswaardigheden tegen die we zeker niet hadden willen missen! Op plaza de la villa stond een mooi verlicht gebouw (stadhuis?) en even verderop werden we verrast door een van de meest prachtige kathedralen die ik de afgelopen jaren heb gezien (en dat is niet zo heel vreemd na 4 jaar bijna alleen maar tempels). Cathedral de Nueatra Senora de la Almudena (naast het Royal Palace) was, al met alleen het zicht op de buitenkant, briljant te noemen. Bij binnenkomst was het allemaal nog verbazingwekkender. De kathedraal was van binnenuit bijna modern te noemen, weinig oude details. Het plafond daarentegen was adembenemend mooi. Ik kreeg erg de neiging om op de grond te gaan liggen en uren naar boven te staren, maar ik heb me ingehouden.

Na een lekkere tapasmaaltijd, zijn we terug gegaan naar het hotel. Ik was gesloopt na meer dan 12 uur wandelend de toerist uitgehangen te hebben.

Vanochtend hebben we het redelijk rustig aan gedaan. Na een plan de campagne gemaakt te hebben vertrokken we richting het Retiro park. Poging 2 om een wandeling uit het boekje te doen. Wat een fantastische plek. We hebben in de zon op een terrasje gezeten met een goede kop koffie, terwijl we luisterden naar Spaanse gitaarmuziek dat live gespeeld werd. Perfect begin van de dag. In het Retiro park is een ‘christal palace’ welke dateert uit het jaar 1887. Aan de binnenkant was een tijdelijk een tweede bouwsel opgetrokken. Een donkerblauwe, soort van sterrenhemel. Dit gaf een enorm gaaf effect met het zonlicht dat door de gaatjes naar binnen scheen. Deze keer hebben we de wandeling, door de decadente wijk van Madrid, wel afgemaakt (gedeeltelijk in tegengestelde richting, dat dan weer wel). Nu houden we even siësta en gaan we straks weer op zoek naar een Amsterdams bruin café :D

Mocht iemand nog op zoek naar een leuke stedentrip?! Madrid is echt een aanrader! Tot snel!

Groetjes,
Ingrid

• 29 December 2011 - 17:51

Marieke:

Hola Ingrid!
    Que tal en Madrid?
    Me gusta tus fotos!
    Geniet nog lekker een paar dagen van het mooie Madrid!
    Geweldige stad, he!
    Ik was vandaag ook even in 'jouw landje'.
    Heb heerlijk door het Winter Wonderland van de Ardennen gewandeld.
    Hasta luego!

• 29 December 2011 - 19:59

Papa:

Hoi Ingrid,
    Dit is genieten geblazen. Fijn om dit samen te kunnen doen. Een reis om nooit te vergeten. Dank je wel! Liefs Papa

• 29 December 2011 - 21:36

Ilona:

Het klinkt inderdaad super! We zullen hem op het to do lijstje van Europa zetten... Geniet nog lekker samen met je vader... Liefs H&I

• 29 December 2011 - 21:42

Mamma:

Hoi Ingrid,
    Wat tof dat jullie samen zo' n fijne en bijzondere tijd hebben!
    Leuk om jullie verhalen/ belevenissen te lezen! Pappa niet helemaal uitputten, hoor! ;-)
    Nog 2 dagen en dan zit het er alweer op.
    Geniet nog maar even van die mooie stad, het zonnetje ( hier stormt en regent het momenteel :-( )
    en van elkaar.
    Liefs Mamma
    XXX

• 30 December 2011 - 14:10

Jojanneke:

Hoi Ingrid,
    ik zie dat je een leuke vakantie hebt, met allerlei mooie toeristische plekjes. Ik hoop dat je een leuke tijd hebt met oom Alberto.
    Liefs, Jojanneke

• 30 December 2011 - 19:52