Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Big Apple

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 Juli 2012 | Verenigde Staten, New York

Na 4 dagen echt goed ziek te zijn geweest, ben ik vrijdag de 13e (want dat scheelde 100 euro in de kosten van het ticket) samen met Marthe naar New York gevlogen. Mijn ouders waren zo vriendelijk om ons naar Schiphol te brengen. Zo waar had ik maar 18 kg in mijn tas zitten. Zoals gewoonlijk kwam ik er ‘niet aan toe’ om mijn tas in te pakken. Dus op het allerlaatste moment maar van alles in de tas gestopt en naar Nederland gereden. Daar was de familie uit Noorwegen ook aanwezig. Erg gezellig om die ook nog even te hebben gezien. Die dagen vooral in en om mijn bed gezwalkt met hier en daar een klein uitstapje naar buiten. Tja, het blijft een leerkrachtenkwaal: ziek worden in de eerste week van de vakantie.

HI New York City:
De vlucht verging ons prima. Het is wel lang een dagvlucht van 8 uur. Aangekomen op JFK konden we lekker achteraan de lange rij van de douane aansluiten. Koffers opgehaald en toen met de shuttle bus richting Manhattan. Vanaf daar met de taxi naar het hostel gereden. HI New York City is echt een fijne plaats om te verblijven. Zeer gemengd gezelschap, jonge mensen, gezinnen met kinderen, oudere mensen. Er is een cafeetje, een bakkerijtje, een businesscentrum met apple destops :D en de mensen die er werken zijn zeer behulpzaam. Al hebben ze wel hetzelfde ‘irritante’, overdreven accent als iedereen hier! We hebben maar meteen een membership aangevraagd voor HI (hostelling international). Scheelt weer in de kosten. De eerste avond hebben we heerlijk in de tuin wat gedronken. Het is hier ’s avonds nog 25 graden (en Ingrid heeft het natuurlijk weer koud, toch nog genoeg tropenbloed in mijn lichaam). Ook zijn we beneden in het ‘theater’ naar een comedyvoorstelling met opera zang geweest. Om 9 uur hielden we het wel voor gezien. Het is hier 6 uur later dan in Nederland, dus een jetlag zal wel komen.

Bagels:
Zaterdag hebben we ’s ochtends rustig aan gedaan. We hadden allebei redelijk geslapen. Marthe zit nog aardig in de partymood qua slapen, dus die heeft niet zo’n last van een jetlag. Ik heb van een vriendelijke vriend fijne pilletjes gekregen om de eerste nacht door te komen. Het ontbijt hier is echt goed! Voor het eerst in mijn leven een bagel met cream cheese gegeten! Lekker! Wel subtiel iets van de enorme laag cream cheese afgehaald. Ze houden hier nogal van dik beleggen. Een goede kop koffie en een stuk fruit erbij en het ontbijt was compleet.

Soho, Greenwich village, Chelsea:
Nadat we hadden uitgezocht waar de dichtstbijzijnde subway (MRT, metro) was, hebben we daar een 7dagen kaart gekocht en zijn we richting Soho gereden. Erg makkelijk zo’n tour guide die al eens eerder in New York is geweest. Soho is een wijk met vele winkeltjes, grote bekende merken maar ook hele leuke kleine boetiekjes. Een spork (lees vork, lepel en mes in een) gekocht voor tijdens het kamperen, een slot voor op de kluisjes en een paar nieuwe all stars (kunnen de oude blauwe de kliko in). Verder hebben we heerlijk rondgedwaald door de leuke straatjes van de verschillende wijken met vele leuke cafeetjes en restaurantjes. Zodoende kwamen we spontaan uit op Perry street waar het huis van Carrie Bradshaw uit Sex and the City staat. Marthe herkende het (ik natuurlijk niet). Vervolgens langs een cup cake shop gelopen waar deze vrouw altijd haar cup cakes kocht. Niet te filmen wat een lange rij en dat allemaal voor een cakeje (keuze uit 120 soorten)! Op letterlijk iedere hoek van de straat staat een stoplicht, maar geen voetganger die er op let! In het Washington Square park hebben we heerlijk uitgerust en genoten van alle verschillende mensen die voorbij kwamen, de arc de triomf in het klein, de mannelijke variant van de duivenvrouw uit de film ‘Home Alone’ en de live muziek. Via de Chelsea Market (fantastische, lekkere grote, luxe foodcourt) zijn we naar de Subway gelopen. Na een wandeling van 5 uur waren we aardig gaar en zijn we richting het hostel gegaan om daar wat uit te rusten. ’s Avonds hebben we wat bij een niet al te best Italiaans restaurant gegeten. Maar ach de wijn was best lekker!

Harlem tour:
Vanochtend zijn we vroeg opgestaan, iets wat helemaal geen probleem was vanwege de jetlag die we hebben. Vanuit het hostel worden er guided tours georganiseerd en aangezien Harlem niet de meest veilige buurt is om in je eentje rond te lopen, hadden we besloten om mee te gaan met een tour. Harlem is een buurt waar van oorsprong de Nederlanders zich hadden gevestigd. Zo kom je nog heel veel ‘Nederlandse’ straatnamen tegen: Amsterdam avenue, Brooklyn (Breukelen), Bloomingdale village (Bloemendaal), Harlem (Haarlem), St Nicholas Street (Sinterklaasstraat ). Na de Nederlanders kwamen de Engelsen en namen de stad over.
Via Amsterdam avenue met de kruising 103rd street zijn we omhoog gelopen richting 120th street. Onderweg kwamen we de grootste Gothic style kathedraal van de wereld tegen, the Cathedral church of Saint John the devine. Een prachtige kathedraal met mooie versieringen en het grootste glas in lood raam van Amerika. Na de kathedraal kwamen we bij een bekend restaurant: ‘Tom’s restaurant’. Hier heeft Suzanne Vega het nummer ‘Tom’s diner’ geschreven. Zij woonde 2 blokken verderop en kwam iedere dag in dit restaurant voor een kop koffie. Al lopend kwamen we aan bij Columbia University, een van de ivy league universities van Amerika. Het is een privéuniversiteit. 1 jaar studeren kost hier ongeveer 50 duizend Amerikaanse dollars. Het terrein wordt gebruikt in vele filmsets en televisieseries. Via het morningside park (waar vroeger de lijken werden gedropt) zijn we naar west Harlem gelopen. De wijk is in de afgelopen jaren flink opgeknapt. De meeste brownstone huizen zijn gerestaureerd . Je kunt nog duidelijk zien dat in de loop der jaren er een strijd is geweest tussen blanke en donkere mensen. Na de geschiedenis van het beroemde Apollo theater te hebben aangehoord eindigde de tour in de Lagree Baptist Church waar we een deel van dienst hebben bijgewoond. Het bijzondere aan de dienst was dat er een waar gospelkoor aanwezig was. Via de Subway zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we geluncht en een siësta gehouden. Het weer is warm en drukkend. Het kost veel energie om uren buiten te lopen en aangezien we in totaal 9 dagen in New York verblijven kunnen we het prima rustig aan doen.

Central Park:
Op een 1 of andere manier weet Marthe hier de leuke supermarktjes te vinden. Dus aan het einde van de middag gingen we met de subway naar de Zabar. Een fantastische supermarkt met allerlei lekkere dingen. Natuurlijk viel mijn oog meteen op de vele siropen die door de koffie kunnen. Nadat we ons avondmaaltje hadden ingeslagen, zijn we naar Central Park gelopen. Daar hebben we een fijn plekje op het gras gevonden te midden van allerlei zeer nieuwsgierige eekhoorns. Genietend van frambozen, yoghurt en een lekkere pasta lagen we met de blote voetjes in het gras te luisteren naar drums die in de verte werden bespeeld. Boekje erbij en af en toe een vogeltje in de buurt, een perfecte manier om de dag af te sluiten. Toen de eerste druppen begonnen te vallen zijn we via de upper east side naar de subway gegaan. Morgenavond staat het Central park weer op het programma. Het New York philharmonica orkest treedt op in het park en daar willen we graag heen!

Groetjes uit New York!
Ingrid

• 16 Juli 2012 - 05:11

Annemiek & Co:

He die Ingrid,
    Wat een ervaring weer! Prachtige foto's en een interessant verslag. Geniet ervan, fijne tijd samen!

• 16 Juli 2012 - 05:47

Mamma:

Leuk om je verhaal te lezen! Gelukkig dat je weer wat opgeknapt bent! Geniet daar maar lekker! XX.

• 16 Juli 2012 - 05:56

Papa:

Hallo Ingrid (en Marthe),

Dat klinkt voor drie dagen al heel veel en heel goed! Zo te lezen knap je al aardig op?! Houd het vakantiegevoel vast en geniet ervan!
    Liefs Papa

• 16 Juli 2012 - 08:10

Marieke:

Ha Ingrid en Marthe!
    New York is gaaf he!!!
    Geniet ervan!
    Nog even een tip: naar het dak van Rockefeller Center gaan, een uurtje voor zonsondergang.
    Enorm gave lift en een prachtig uitzicht over Manhattan. En als je op dat tijdstip gaat, kun je foto's maken bij daglicht, tijdens de zonsondergang en in het donker. Heel gaaf!
    Veel plezier nog in de States!

• 16 Juli 2012 - 10:28

Joke:

Vlg.mij is het bij jullie 6 uur vroeger. 12 uur hier is toch 6 uur in NY? t'Is maar hoe je het bekijkt!

• 16 Juli 2012 - 10:33

Barbara:

Leuk..leuk...leuk...ik wil ook naar NY!

• 17 Juli 2012 - 09:08

Tom:

Heei Ingrid en Marthe,
    Zo een heerlijk koffietje met caramel of vanille in "Tom's restaurant" .... Ik zie het helemaal zitten:-) Ik ga New York precies toch ook toevoegen aan mijn To-Do-lijstje.
    Groetjes daar, geniet er nog van en tot...

• 17 Juli 2012 - 21:06

Ilona:

Hi boontje & Marthe,
    Zo te lezen genieten jullie met volle teugen! En ik = jaloers!!!
    Blijf genieten, foto's maken en schrijven dan geniet ik stiekem ook mee :-)

• 18 Juli 2012 - 15:42

Lianne:

Hoi Ingrid,

Volgens mij heb je het weer reuze naar je zin in the big Apple. Fijn dat je opgeknapt bent en geniet ervan! Hier in Letland is het ook helemaal super. Riga is een hele mooi stad. Het heeft wel wat weg van Stockholm. Gisteren nog geswingd op live muziek op het dom plein. Zo maar weer eens uit eten de letse last opmaken en morgen op naar Estland.

Groetjes Lianne

• 22 Juli 2012 - 10:22

Nicolette:

Dat was pas het eerste verslag dat ik nu net heb gelezen, maar de jaloezie is nu al compleet!!!!!!!!!! Geweldig verhaal en prachtige foto's van een, van de televisie, bekende stad. Gaaf dat jij daar nu echt hebt rondgelopen. Geniet van LA en al het andere dat jullie gaan zien. Dikke knuf, Nicolette