De eerste indrukken van de wereldstad Mol - Reisverslag uit Mol, België van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu De eerste indrukken van de wereldstad Mol - Reisverslag uit Mol, België van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken van de wereldstad Mol

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

12 November 2011 | België, Mol

Zoals de trouwe lezers van mijn blog wel te weten zijn gekomen, is het zeer lang geleden dat ik ook maar iets op mijn website heb geschreven. Een record van 3 maanden geen bericht. De reden? Eigenlijk geen idee. Ik heb best wel wat meegemaakt, maar op een 1 of andere manier klinkt het allemaal een stuk minder interessant wanneer je dicht bij Nederland woont. Maar toch is België heel anders dan Nederland. Gelukkig maar!

Na mijn reis naar Noorwegen, nog in de zomervakantie, ben ik begonnen met werken op de Europese School in Mol. Dit is nogal een omschakeling wanneer je van de HSL uit Singapore kom. Het hele systeem is totaal anders. Dat is best lastig om mee om te gaan. Beetje bij beetje stel ik mijn verwachtingen bij. Het is zeer interessant en erg leuk om in een internationaal team te werken. Ik heb het erg naar mijn zin met collega’s. Zo spreek ik met mijn collega in de klas naast mij Engels, op de gangen Vlaams (wat echt anders is dan Nederlands) en ook begint mijn Duits goed terug te komen. Verstaan doe ik het goed, spreken begint op gang te komen. Tja dan heb je ook nog eens het Frans. Dat blijft lastig :D Gelukkig spreekt bijna iedereen ook Engels dus is de noodzaak nog niet erg hoog om Frans te gaan leren! Erg grappig is het ook om de verschillen tussen de Vlamingen en de Nederlanders te ontdekken, zowel op het gebied van de taal als cultureel en sociaal. Van de kinderen in mijn klas leer ik iedere dag weer nieuwe woorden. Hoewel de meeste woorden dialect zijn, en dus niet in de klas gebruikt mogen worden, helpt het wel om de gemiddelde persoon in Mol e.o. te begrijpen. ‘Juf, mag de chauffage aan?’ Na een vreemde blik van mij. ‘Juf, mag de uhm verwarming aan? Kousenbroek, kuisen en pintje zijn ook al toegevoegd aan de woordenschat :D

Na lang zoeken heb ik een Protestants/Evangelische kerk gevonden, ongeveer een halfuurtje rijden van hier. En ook begin ik over iets meer dan een week bij een orkest in Mol-Rauw. Sociaal gezien is het nog erg rustig. Echte vriendschappen sluiten met Belgen blijkt een stuk lastiger dan gedacht, maar dat moet hopelijk na een tijdje wel beter worden.

Wat erg leuk is al het bezoek dat ik krijg. Na 5 jaar ver weg gewoond te hebben, is Mol nu aan te rijden voor een weekendje. Antwerpen is maar 45 minuten met de trein en ook in Brussel ben je binnen 1,5 uur. Plopsaland heb ik al verkend en het Zilvermeer is echt fantastisch. Hopelijk kun je er ook schaatsen als het straks gaat vriezen! Het geeft wel een beetje een vreemd gevoel dat ik heel Zuid-Oost Azië ken, maar de steden in Europa eigenlijk nog niet. Dus zijn de toeristenboekjes van België aangeschaft!

Vorige week vierden we op school Sint Maarten. Voor het eerst sinds jaren heb ik weer een lampion gemaakt met de kinderen. Het feest wordt hier wel iets anders gevierd dan in het noorden van Nederland. De lampionnen zijn hetzelfde. Hiermee lopen de kinderen een route in het fantastische speelbos van onze school. We kwamen uit bij de open plek, waar een heus, in mijn oge, Paasvuur brandde. Heerlijke glühwein, warme chocolade melk en natuurlijk wafels. Sint Maarten zelf kwam ook nog even langs. Voor het eerst in mijn leven het verhaal achter het feest gehoord!

Singapore mis ik zo af en toe wel flink. Vooral het eten, de school, het lekkere weer en de gezellige mensen die daar nog zijn. De verhalen van iedereen die heerlijk aan het reizen zijn maken mij dan ook lichtelijk jaloers. Maar te klagen heb ik niet, tussen kerst en oud en nieuw ga ik lekker een aantal dagen naar Madrid en voor de zomervakantie heb ik een ticket naar USA geboekt om daar een reis van 6 weken te maken. Tegenover de wereld Singapore staat Mol (ik geloof dat ze het een stad noemen) waar ik hier iedere dag lekker op de fiets naar school kan, naar de schaatsbaan kan gaan om mijn nieuwe schaatsen uit te proberen en heerlijk door de bossen kan struinen.

  • 12 November 2011 - 11:07

    Evelien:

    Hoi Ingrid, Hartelijke groeten uit Noorwegen! Bedankt voor het delen van je eerste ervaringen in Mol. Hier is de Sint koorts toegeslagen, er lopen allemaal Pietjes rond in ons huis!

  • 12 November 2011 - 12:00

    Annemiek & Co:

    He die lieve Ingrid
    Cultuurshockje... je komt er vast snel doorheen ;-) Het lijkt me prachtig. We hopen eens naar je toe te komen. Vandaag komt Sinterklaas aan. Spanning voor Robin, Samuel krijgt het allemaal niet zo mee, maar de pepernoten gaan er wel in. Succes daar!

  • 12 November 2011 - 15:43

    Paulien:

    Gelukkig kun je nu ook vaker deze kant op! Lang geleden dat we elkaar zovaak hebben gezien!
    Leuk! Geniet van het weekend! Ik zit nu op de bank na flink piet gespeeld te hebben!

    Liefs!

  • 12 November 2011 - 19:20

    Ilona :

    Kom op schat even doorbijten en ik ben ook weer in Breda! Ik hoop dat er veel ritjes Breda-Mol en Mol-Breda gemaakt gaan worden! Kus

  • 12 November 2011 - 19:53

    Marieke:

    Hola Ingrid!

    Tja, Mol is niet te vergelijken met Singapore, maar zo te horen vermaak je je prima.
    Jammer dat je tussen de Kerst en Oud&Nieuw in Madrid bent, want dan ben ik er niet.
    Anders had ik wel de tourguide voor je uitgehangen. Voor reistips hier kun je natuurlijk wel bij me terecht!
    We hebben vandaag weer het Sinterklaasjournaal Madrid opgenomen en weer enorm de slappe lach gehad met onze Sint en pieten midden in het centrum van de stad. Komt deze week op Youtube.
    En gaaf zeg dat je naar de States gaat! 6 weken lang nog wel! Waar ga je allemaal naartoe?
    Zou wel mee willen; ik mis Singapore niet, maar de States mis ik echt enorm.
    Heel veel succes verder in Mol!

    Marieke


  • 12 November 2011 - 23:14

    Karin:

    Hi Ing,

    Wat leuk weer een berichtje van je te lezen! We missen je hier ook wel hoor! Namens Stijn bedankt voor je leuke verjaardagskaart. Je bent de eerste! Hier verder alles zijn gangetje. Mijn ouders zijn er nu en donderdag komen mijn schoonouders ook. We gaan vrijdag met z'n allen naar Phuket, daar vieren we Stijn zijn verjaardag. We kunnen jammergenoeg dus niet naar de intocht van de Sint. Ohja, ik sprak van de week John (vader van Karlijn en Nienke) maar je wordt ook gemist in de sinterklaasband! Hou ons gezellig op de hoogte van je belevenissen!

    Liefs van je bovenburen uit S'pore

  • 13 November 2011 - 10:25

    Rosan:

    Hoi Ingrid!

    Ja, Mol wel even iets anders dan Singapore.
    Maar ik kan me voorstellen dat belgische bonbons, pintjes en straks misschien wel sneeuw ook
    een beetje wat goedmaken.

    Succes daar nog!

    Liefs,

  • 13 November 2011 - 11:28

    Papa:

    Hoi Ingrid,

    Gelukkig zijn we niet afhankelijk van de berichten op waarbenjij.nu. De afstand is nu te overzien en het weerbericht hetzelfde. Jullie hebben geen regering, wij wel. Ik niet overigens niet wat beter is. En verder wil ik maar geen waardeoordeel uitspreken over de verschillen tussen Mol , Singapore en Meppel.
    Ook ik rust uit van de ondersteuning van Sinterklaas bij zijn intocht in Meppel. Het was weer een geweldig feest. Mogelijk vindt de landelijke intocht van de Goedheiligman volgend jaar In Meppel plaats. Zou leuk zijn!
    Nog een fijne zondag gewenst!

    Liefs Papa

  • 13 November 2011 - 12:50

    Mamma:

    Hoi, hoi,
    Ook maar even een reactie van mijn kant. Leuk om weer een stukje te lezen. Al was er wel veel al bekend. Alleen dat van het orkest...leuk dat je er 1-tje gevonden hebt! :-) Wanneer ga je heen??
    Heb je een gezellig weekend gehad met Lianne? Volgende X als ik kom, moeten we ook maar eens richting Antwerpen gaan!
    Wij gaan zo nog ff op de fiets, genieten van het mooie weer!

    Tot gauw, Mamma XX.

  • 13 November 2011 - 19:30

    Oma Vl:

    Zo, ook ik heb weer even je belevenissen gelezen en ook nu weer met je mee gegaan. Leuk en ja dat je moet wennen is natuurlijk niet zo verwonderlijk dat de overgang groot is ook. toch ?
    Maar jou kennende komt dat wel goed en de plannen zijn er nog steeds en die horen bij jou.
    En ik hoop dat we nu wel een keer naar jou junnen komen. Tot op skype, liefs en groetjes oma

  • 14 November 2011 - 19:10

    Mariet:

    hoi hoi Ingrid,

    ik moet ook zeker met je afspreken... tis jammer dat dat nog niet is gelukt. Maar moet zeggen dat ik het ook best druk had de afgelopen maanden... hoop dat het nu weer rustiger word.

    Ik was afgelopen weekend nog in antwerpen met vriendinnen van farmacie! was erg gezellig! een erg leuke stad!

    het ga je goed! tot snel, xx mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Al een aantal jaar werk ik in het onderwijs in het buitenland. Eerst heb ik stage gelopen op de British School en NTC 't Bartje in Kathmandu, Nepal. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken op de Bamako International Academy (BIA) in Bamako, Mali (West-Afrika). 2007-2011 ben ik werkzaam geweest op de Hollandse School Limited in Singapore. Vanaf 1 september 2011 werk ik op de Europese School in Mol, België.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 210049

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 17 Juli 2013

werken in het buitenland

Landen bezocht: