Reykjavik, IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu Reykjavik, IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ingrid Boon - WaarBenJij.nu

Reykjavik, IJsland

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 December 2012 | IJsland, Reykjavik

Hallo allemaal,

Na een week vol met Kerstbezoekjes, Kerstdineetjes, Kerstfeest en Kerst… was het dan zaterdag zo ver. Zaterdag ben ik samen met Marieke (collega Mol, excollega Singapore) vertrokken van Schiphol naar vliegveld Kevlavik, vlakbij Reykjavik, IJsland. Na Azië te hebben verkend leek het me nu toch echt wel tijd om ook Europa te verkennen. En IJsland stond al heel lang hoog op mijn lijstje. Tot nu toe staat Nieuw-Zeeland nog steeds met stip aan kop als favoriete vakantieland. Maar mensen die zowel in Nieuw-Zeeland als in IJsland zijn geweest, beweren dat IJsland nog mooier moet zijn!

Met Iceland air verliep de incheck zeer snel. Al gauw vlogen we langs het Verenigd Koninkrijk richting onze ijzige eindbestemming. De vlucht verliep voorspoedig en onze bagage hadden we al snel te pakken. Bij AVIS hadden we een auto gehuurd. Al bij het inleveren van de voucher kregen we te horen dat we een upgrade hadden gekregen. Goh wat naar. Nadat we alles hadden geregeld met het papierwerk zijn we op zoek gegaan naar de auto. En dat was me nogal een zoektocht. Na een half uur en een compleet verwarde coup (kan iemand die wind hier uitzetten??) kwamen we aan bij de auto. Spullen ingeladen en het bakbeest (lees: full size (7p) Nissan Pathfinder 4WD) even gecontroleerd. Ieder een kant van de auto, wel zo snel en gemakkelijk. Marieke had voorgesteld om het eerste stuk te rijden. Nadat de auto was gestart leek er toch wel veel sneeuw te liggen op de weg en leek het alsof er geen stuurbekrachtiging in te auto zat. Tot een man naar ons toe kwam met de mededeling dat we een lekke band hadden!

Dus wij weer terug naar binnen voor een nieuwe auto. Helaas hadden ze geen 4WD meer. Maar daar hadden wij wel voor betaald, dus dat vergaten we heus niet te zeggen. Na een aantal telefoontjes (nee, het was niet mogelijk om de band te verwisselen) kregen we te horen dat we weer een upgrade te pakken hadden. Dit keer hadden ze een luxery Mursubishi pajero 4WD ook voor 7 personen. We konden buiten wel even wachten op de auto, want die zou meteen voorgereden worden. Na een half uur zijn we maar weer naar binnen gegaan. Wat bleek de accu van de auto was leeg. Ondertussen was het al aardig laat geworden en heb ik mijn medicijnen met veel water en een oliebol ingenomen. Uiteindelijk werd de gestarte auto toch voorgereden (en met lopende motor alvast voorverwarmd want we waren al redelijke ijspegeltjes geworden) en kregen we nog een gratis Navigatiesysteem aangeboden voor het ongemak. Bij het zien van de auto lagen wij echt helemaal dubbel! We zijn nu met een vrachtwagen zo grote auto op vakantie. Zelfs de stoelen worden allemaal automatisch geregeld en kunnen alle kanten op kantelen ☺ leuk speelgoed!

Vanaf het vliegveld was het 45 minuutjes rijden naar het centrum van Reykjavik waar we zouden overnachten in het cityhotel Kopp. Daar aangekomen werd ons verteld dat het hotel overboekt was. Er was nog wel een zusterhotel om de hoek waar we konden overnachten. Dit was wel een upgrade. Dus wij met de spullen 3 straten verderop inchecken in een ander cityhotel. Je kan zeggen wat je wilt, maar dit is een mooi hotel met een fantastisch uitzicht vanaf de 8e verdieping. Helaas is het vandaag heel bewolkt dus geen kans op noorderlicht. Wat wel fijn is, is dat de meeste hotels een wekservice hebben. Wanneer het noorderlicht verschijnt maken ze je wakker. Zo hoef je niet de hele nacht naar een donkere hemel te staren.
Van Reykjavik zelf hebben we de eerste avond niet heel veel gezien. Nadat we om 7 uur (8 uur in NL) de spullen op de kamer hadden gezet zijn we naar het centrum gelopen om daar nog wat te eten. Het was nogal druk, dus het duurde even voordat we wat gevonden hadden. Na een heerlijke Mexicaanse maaltijd hebben we in het hotel nog wat gedronken en bekeken wat we de dag erna allemaal wilden zien in Reykjavik. De bevolking van IJsland is zeer vriendelijk en kwamen met leuke ideeën. Heerlijk dat de gemiddelde burger van IJsland pas tegen een uur of 11/12 in beweging komt. Helaas is het ontbijt maar tot 10 uur. Maar we zijn natuurlijk niet naar IJsland gekomen om alleen maar in bed te liggen.

Dus stonden we de volgende ochtend in het donker op de 8e etage voor het ontbijt. Echt een enorme keuze aan allerlei lekkere dingen. Als echte Belg heb ik ontbeten met wafels, maar om ook een beetje van het IJsland gevoel mee te krijgen heb ik ook nog wat vis op toast gegeten. Nadat we alle spullen hadden ingepakt zijn we richting het centrum van Reykjavik gelopen. Toch wel een vreemde gewaarwording dat het om 11 uur pas licht begint te worden. We bezochten de Hallgrimskirkja. Hier kon je met een lift naar boven (75 m hoog) en hadden we een prachtig uitzicht over Reykjavik bij opkomende zon. Na het bezoek aan de kerk hebben we een tocht met een snowmobiel op de gletsjer geboekt voor later deze week. Ondertussen waren we aardig bevroren en besloten we om bij een koffietentje op te warmen. Daarna ging de wandeling verder. We kwamen aan bij Tjornin, het grote meer in het midden van de stad. Dit meer was volledig bevolkt met zwanen en eenden. Het uitzicht was uitstekend met al een startende zonsondergang om half 3. Via de haven zijn we naar 871±2 gegaan. Dit is de nieuwste tentoonstelling in Reykjavik, een tentoonstelling van het ontstaan van de eerste nederzetting van IJsland. De meeste vrouwen schijnen uit UK te komen en de mannen uit Noorwegen. Mix je deze twee dan krijg je een IJslander. Na lang zoeken kwamen we aan bij de vlooienmarkt, die ieder weekend open is, behalve dit weekend. Toen besloten om onze monster truck op te halen, de bagage bij het hotel op te pikken en op weg te gaan naar onze volgende bestemming.

De temperatuur in IJsland valt eigenlijk wel mee. Maar doordat er een ijzige zeer harde wind staat is de gevoelstemperatuur erg laag. Dus lekker thermo-ondergoed aan. Wanneer we op straat lopen hebben we regelmatig last van rukwinden. Je tilt je voet op om naar voren te lopen, maar moet hem verder naar achteren terug zetten. Zo wankelen we door de straten ☺

Groetjes uit IJsland,
Ingrid

• 30 December 2012 - 19:52

Joke:

Wat een pech zo met die auto, maar nu hebben jullie wel een TomTom en een bakbeest van een auto tot jullie beschikking! En ook dan nog een hotel wat overboekt is! :-( Hopen dat alles verder volgens planning gaat!

• 30 December 2012 - 19:54

Nicolette:

Heel veel plezier daar! Lekker genieten van al het moois daar! Ik lees graag weer je volgende verslag. Hopelijk lukt het om 'alles' deze vakantie geüpgraded te krijgen! Liefs, Nicolette

• 30 December 2012 - 19:54

Ingrid Boon:

@ Joke, uiteindelijk is alles positief uitgevallen hoor! Je moet trouwens niet zo snel reageren, m'n foto's zijn nog aan het uploaden!

• 30 December 2012 - 19:57

Alberto:

Wel erg grote auto voor 2 van die kleine meisjes! Geniet van wat komen gaat. Liefs papa

• 30 December 2012 - 20:35

Oma:

Zo daar gaan we weer en ik mag mee !!! Jippie. En geniet maar van zo'n mooi auto en van al het moois daar in Ijsland. Leuk hé zo'n lekke band, geen wonder dat dat niet echt ging.....We blijven met je mee gaan en mooi je foto's/video. Maakt het nog echter.

• 30 December 2012 - 21:47

Annemiek :

He die Ingrid,
    Wat erg, zeg! Al die upgrades... :-) Geniet er maar lekker van. Lijkt me erg bijzonder daar!

• 30 December 2012 - 22:24

Christa Duijndam:

Zo te lezen al heel wat meegemaakt op de 1e dag.
    Erg leuk zo je reis mee te mogen beleven. K ga dat ook zeker doen.
    Veel plezier en geniet ervan! Xxx

• 30 December 2012 - 23:31

Marieke Geurts:

Me like die grote auto!
    Zou wel heel fijn zijn als iemand even die wind kan uitzetten en het noorderlicht kan aanzetten... :)

• 31 December 2012 - 16:17

Oma En Opa B.:

We hebben genoten van je reisverslag en foto's op deze sombere oudejaarsmiddag ! Na de pech kan het alleen nog maar goed gaan! Fijne jaarwisseling!

• 01 Januari 2013 - 19:18

Mariet Van Der Meer:

hoihoi Ingrid,
    Super leuk! Annalie was afgelopen november in IJsland en had een halve week geen sneeuw en een halve week wel... het was erg leuk om haar foto's te zien, aangezien ik vorig jaar zomer er ook was! In de zomer vond ik het een fantastisch land. dus ben benieuwd naar jou foto's van de winter. En het noorderlicht zien zou heel erg gaaf zijn, dat kan niet echt in de zomer, want dan heb je precies het omgekeerde. 's nachts om 2u gaat de zon onder en zo'n kleine 3 uurtjes later komt die al weer op.
    xx Mariet

• 02 Januari 2013 - 04:22